Bij het bedenken van een nieuwe site voor RTV ZOo moeten een paar stappen genomen worden. Eerst moet bepaald worden, wat er allemaal precies op de site te vinden moet zijn. Daarna moeten we kijken hoe het eruit zou moeten zien. En ook is van belang te weten hoe het ingevoerd kan worden. De veiligheid van de site moet goed in de gaten worden gehouden. Belangrijk daarbij is om ook uitdrukkelijk de gebruiker in de gaten te houden. Wat wil die en hoe kan hij dat?

Eerst maar eens even het een en ander over wat er op de site zou moeten komen. Voor de hand ligt uiteraard het nieuws. En dat in de meest brede zin van het woord, dus ook sport, cultuur, en verdere onderwerpen. Of en hoe dat verdeeld moet worden over rubrieken, die apart te vinden zijn, is onderwerp van het tweede deel, hoe ziet het eruit? Ook de agenda is natuurlijk een belangrijk onderdeel. Het radio- en tv-programma kan uiteraard niet missen met extra informatie over bepaalde programma’s. Een weersverwachting is een nuttige aanvulling.

Maar dat is niet alles, ook links naar het radiosignaal zijn nodig. En mogelijk het tv-beeld zichtbaar maken. Een groot gemis op de huidige site is het ontbreken van radio-gemist en tv-gemist. Die onderdelen moeten dus ook aanwezig zijn.

En wat kan nog meer? In ieder geval moet er meer informatie (dan nu) staan over de omroep. Wie doet wat, wie is het bestuur, wie kan waarvoor aangesproken worden enzovoort. En wellicht is ook nog een soort van startpagina voor Zwolle mogelijk.

Luisteraars en kijkers moeten kunnen reageren op nieuws en programma’s. En dat betekent, dat ook daar ruimte voor moet zijn op de website. Net als dat duidelijk moet zijn, hoe berichten naar de omroep gestuurd kunnen worden.

Daarmee lijkt zo’n beetje het inhoudelijk deel besproken. Tijd om verder te kijken naar hoe het getoond moet worden. Eigenlijk bestaat dat ook weer uit twee delen. Eerst moet per onderdeel duidelijkere gemaakt worden wat er mogelijk zou moeten zijn en daarna hoe het er exact uit zou moeten zien, dus het lettertype, de grootte, wel of geen plaatje verplicht enzovoort.

Het voert te ver om dat hier allemaal te gaan bespreken. Een paar korte opmerkingen. Het nieuws is in te delen in diverse rubrieken. Die rubrieken moeten op de een of andere manier zichtbaar zijn op de site. Maar nieuwe berichten moeten ook allemaal getoond worden op de homepage, los van de rubriek waar ze in staan. Ook de agenda zou meer dan nu rubriek-georiënteerd moeten zijn. De agenda kan ook op meer manieren getoond worden: in een kalender (de huidige situatie), per week of dag of in een lijst. En dan dus ook nog per rubriek.

Bij het programmaoverzicht kan per programma doorgeklikt worden naar een aparte pagina (eventueel onder beheer van de programmamakers) waar meer informatie over het programma te vinden is, liefst met continu informatie over het volgende programma.

En zo kan ik nog wel een tijd doorgaan. Maar dat hoef ik gelukkig niet alleen te doen. Donderdagavond gaan we in een groepje van drie verder praten over de website (en in het verlengde daarvan de kabelkrant). We proberen dan grote stappen te maken in het proces richting een nieuwe website. We hopen dan zo snel mogelijk resultaat te kunnen boeken, zodat vlot een nieuwe website gemaakt en beschikbaar kan zijn. Wordt vervolgd dus.

Gepubliceerd 3-12-2013

Ik ben inmiddels 62 jaar oud. Een kleine elf jaar geleden heb ik een herseninfarct gehad, waardoor ik niet meer kon werken. In mei 2021 kreeg ik weer een herseninfarct met als gevolg dat mijn conditie flink achteruit is gegaan en mijn rechterbeen niet meer echt lange afstanden kan afleggen. Ik ben nog wel actief, met name bij de lokale omroep in Zwolle. Mijn hobby's zijn sport kijken (voetbal (PEC Zwolle), Amerikaans honkbal en Football (Seattle Mariners en Seattle Seahawks)), Karl May, de computer (vooral met de website bezig zijn), Zwolle en alles wat te maken heeft met Disney.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in