Zaterdag ben ik begonnen met hardlopen. Ik wil wat meer (actief) in beweging komen om mijn gewicht onder controle te kunnen houden. Na toestemming van de huisarts is het nu dus echt van start gegaan.

Ik heb een schema van internet gehaald, dat ertoe zou moeten leiden, dat ik over 12 weken drie kwartier kan hardlopen met tussendoor een wandelpauze van 5 minuten. Daar moet ik nu nog niet aan denken. Het begint gelukkig rustig aan. De eerste twee keer hoefde ik slechts 4 keer 2 minuten te lopen afgewisseld met steeds 2 minuten wandelen. Alhoewel ‘slechts’… Het is wennen om weer te gaan hardlopen. Ik heb het volgehouden, maar echt soepel ging het nog niet. Ik voel mijn spieren in de benen ook wel. Het is echter echt een schema voor beginners dus volhouden!

Ik moet drie keer per week hardlopen om het schema te halen. Dat loopt uiteraard langzaam op naar het einde van 45 minuten hardlopen. Voorlopig is het nog een paar keer 2 a 3 minuten. Die drie keer per week staan op mijn schema, op zaterdag, maandag en donderdag. Indien nodig kan ik eventueel een week herhalen, maar de bedoeling is toch wel om het schema vast te houden.

De ervaring uit het verleden leert, dat er vast nog wel momenten komen, dat het lastig is om te starten. Maar mijn ervaring vanmorgen geeft wel vertrouwen. Ondanks de spierpijn van zaterdag ben ik gaan lopen en heb het ook volgehouden. Het feit, dat het op het schema staat, motiveert ook om te gaan lopen. Het is ‘gewoon’ een onderdeel van mijn activiteiten.

Mijn mobiele telefoon gaat steeds mee om de tijd bij te houden. Het is nog even zoeken wat de beste manier is, maar vanmorgen had ik de tijd op 16 minuten gezet en liet dat aflopen. Dat lijkt goed te gaan en is in ieder geval beter dan zaterdag, toen ik het elke twee minuten opnieuw startte. Of het echter handig is om de telefoon de hele tijd in de hand te houden, is nog even afwachten.

Iets waar ik ook aan moet wennen, is het ademen tijdens het lopen. Dat is toch wel belangrijk voor het volhouden lijkt me. En de snelheid is ook een vraag. De eerste twee keer begon ik waarschijnlijk wat te hard, waardoor de energie ook vlot weg gaat. Maar de volhouder zal op deze punten vast verbetering zien. Ik zal in volgende verhaaltjes nog wel verder ingaan op mijn ervaringen met het hardlopen.


Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Foto's

Agenda

15 dec 2018 18:30 - 20:15
PEC Zwolle - NAC Breda
21 dec 2018 20:00 - 21:45
VVV-Venlo - PEC Zwolle
19 jan 2019 19:45 - 21:30
PEC Zwolle - Feyenoord
26 jan 2019 18:30 - 20:15
Heracles Almelo - PEC Zwolle